Să faci din focuri de artificii un business... nimic mai riscant, birocratic şi periculos! Gheorghe Valper le regizează pe toate, la foc continuu. Antreprenorul din Orăştie face o afacere în care strategia de business păleşte în faţa talentului cu care sunt puse în scenă jocurile de artificii. Hunedoreanul Gheorghe Valper este de-a dreptul înnebunit după focurile de artificii. Atât de mult îi plac, încât din 2000, când a simţit că a învăţat suficiente secrete de la fabrica de stat Rompiro din Orăştie (achiziţionată şi transformată, între timp, de fraţii Cristescu într-un parc de aventuri) pentru care lucra ca inginer pirotehnist, şi-a făcut propria lui afacere.
Importă, distribuie şi lansează focuri de artificii. Are o firmă, pe numele ei Artificii Orăştie, în care strategia şi planul de afaceri sunt mai puţin importante. Ceea ce contează, crede el, este chiar spectacolul creat de sutele de kilograme de pulbere pe care le aruncă în aer. Acest business a derulat anul trecut o cifră de afaceri de 550.000 de euro, iar profitul încasat a fost de 140.000 de euro.
Micile strategii
La primul import (în anul 2000) făcut de Artificii Orăştie de la compania maghiară Nike-Fiocchi, firma hunedoreanului era la fel de mică precum celelalte câteva zeci din piaţă. Nici primul cargo venit pe vas direct din China, cinci ani mai târziu, nu l-a prins mai înstărit. Iar printre zecile de pirotehnişti din Orăştie, şansele lui de a reuşi erau foarte mici!
Atunci şi-a zis că nu poate ajunge în top decât dacă uimeşte audienţa. Aşa că şi-a pus la încercare cunoştinţele de chimie dobândite în facultate şi a început să regizeze focuri mai spectaculoase.
Cum peste 90% din producţia de artificii din lume provine din China, toţi importatorii se folosesc cam de aceeaşi marfă. Diferenţa între un foc de artificii reuşit şi unul