Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI) supune dezbaterii publice un proiect de act normativ care prevede că, în lipsa personalului Agenţiei Naţionale Antidrog (ANA) necesar pentru asigurarea serviciilor de administrare, asistenţă medicală, psihologică şi socială, serviciile respective pot fi externalizate.
Potrivit hotărârii pentru completarea HG nr. 1102/2008 privind aprobarea Programului naţional de asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri – 2009-2012 postată pe site-ul MAI şi supusă dezbaterii publice, serviciile respective pot fi externalizate în vederea îndeplinirii standardelor minime obligatorii de organizare şi funcţionare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri, potrivit legii.
În nota de fundamentare a hotărârii se arată că, prin promovarea acestui proiect de act normativ, se urmăreşte îndeplinirea obiectivelor specifice Programului naţional de asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri – 2009-2012.
În acest context, sunt vizate mai multe aspecte, printre care operaţionalizarea comunităţilor terapeutice, ca servicii psiho-sociale cu rol proactiv şi determinant în incluziunea socială a consumatorilor dependenţi, consolidarea funcţionării centrelor de asistenţă integrată în adicţii ca elemente centrale al sistemului public de asistenţă medicală, psihologică şi socială.
Prin aceste centre se urmăreşte acordarea de servicii de asistenţă medicală, psihologică şi socială pentru consumatorii de droguri în regim ambulatoriu, inclusiv tratament substitutiv cu agonişti sau antagonişti de opiacee, ca alternativă terapeutică orientată spre îmbunătăţirea calităţii vieţii beneficiarilor, reducerea incidenţei bolilor (HIV, HVB, HVC) sau riscurilor asociate consumului, reducerea consumului de droguri şi creşterea nivelului de adaptare şi integrare socială,