Retailul modern, o piaţă care a explodat practic în ultimii zece ani, când au fost construite circa 800 de supermarketuri, hipermarketuri şi magazine de tip cash & carry, are potenţial pentru alte circa 400 de magazine. În ciuda acestui fapt, cea mai mare bucurie a retailerilor este în prezent faptul că nivelul vânzărilor nu mai scade, potrivit jucătorilor prezenţi la conferinţa "Retailul şi consumul după trei ani de criză: strategii de succes", organizată de Ziarul Financiar şi fondul de investiţii Advent Internaţional.
Atenţia la cerinţele clienţilor, pornind de la respectul acordat de vânzătorii din magazine şi până la felul în care sunt aranjate produsele în raft, este elementul esenţial care face diferenţa între retailerii care au revenit pe creştere şi cei care nici după trei ani de criză nu sunt pe plus, spun jucătorii din piaţa în care se învârt anual circa 20 de miliarde de euro din portofelele românilor.
Per total însă, într-o piaţă în care unii cresc şi alţii continuă să scadă, rezultatul este unul "flat", iar pentru reluarea creşterii ar fi nevoie de mai multă încredere, dar şi de o reducere a TVA şi a dobânzilor bancare. Până atunci, companiile sunt nevoite să stea cu urechea pe dorinţele clienţilor pentru a prinde din mers obiceiurile de consum.
"Clientul iese mai rar la restaurant, dar îşi invită prietenii acasă mai des şi vrea să fie o gazdă bună. Ne-am gândit ce putem face? Am dublat spaţiul alocat meselor mai mari, care au început să se vândă foarte bine. În plus, mai vinzi şi feţe de masă, cuţite, furculiţe, pahare, frapiere sau aparatură de bar. Oamenii poate nu mai schimbă dormitorul, dar am observat o creştere de 38% a vânzărilor de saltele, aşa că le-am pus în faţă. Şi când aleg un dormitor, preferă lucrurile mai neutre pe care le pot accesoriza ulterior", explică Dan Şucu, preşedintele companiei Mobexpert, cel ma