•Scandalul microbuzelor galbene s-a intors la primarie, care se vede obligata sa plateasca degeaba catre Bursa de Moldovei 6,3 miliarde lei
Procesul microbuzelor s-a incheiat defavorabil municipalitatii iesene, care se vede obligata sa plateasca catre Bursa Moldovei SA nu mai putin de 6,3 miliarde lei (630 mii lei noi). Instanta de judecata a dat dreptate SC Bursa Moldovei SA pe baza contractului de fidejusiune incheiat in octombrie anul trecut si nu a tinut cont de raportul inspectorilor de la Curtea de Conturi, pe baza caruia primaria credea ca va castiga. Singura solutie de a scapa de platile catre Bursa Moldovei SA, pe care pe de alta parte Curtea de Conturi le considera nejustificate, este ca Autobuzul SA sa ceara in justitie modificarea contractului si astfel sa obtina anularea sumei datorate.
Mostenirea lui Giubernea
Practic, povestea scandalului microbuzelor incepe in momentul achizitiei pe vremea directoratului lui Mihai Giubernea la Autobuzul SA. Dupa ce a semnat in 2003, cu avizul Consiliului Local de atunci, un contract de inchiriere pentru 50 de microbuze, s-a descoperit ca afacerea era o adevarata piatra de moara pentru unitatea de transport. Microbuzele erau luate in leasing de Bursa Moldovei SA de la furnizor, fiind doar inchiriate de Autobuzul SA. Cu o chirie impresionanta (1.420 euro/microbuz/luna), firma locala de transport in comun a inceput sa acumuleze datorii, calculul penalitatilor fiind la randul sau defavorabil unitatii. In 2004, primarul Nichita, ajutat de noul Consiliu Local, reuseste sa scape de contractul dezavantajos al lui Giubernea. De fapt, printr-un contract de fidejusiune, preluare de obligatii, Bursa Moldovei SA a fost scoasa din schema microbuzelor, platile leasingului fiind facute direct catre furnizor. Numai ca, prin contract, Consiliul Local garanta Bursei Moldovei SA Iasi plata ce