Seria de accidente feroviare din Franţa, Spania şi Elveţia este o coincidenţă şi nu pune la îndoială securitatea liniilor de cale ferată din Europa, afirmă experţii.
Catastrofa din Brétigny-sur-Orge, în apropiere de Paris, s-a soldat cu şapte victime, drama de la Santiago de Compostela a provocat moartea a 79 de persoane, iar coliziunea frontală dintre două trenuri produsă luni în apropiere de Lausanne a provocat moartea mecanicului de tren. Aceste trei accidente mortale în mai puţin de o lună nu permit însă tragerea unui semnal de alarmă, susţin experţii.
"Este doar o coincidenţă, întrucât cele trei accidente au cauze total diferite, nu se poate stabili o legătură între ele", asigură Jean-Daniel Buri, inginer la Şcoala politehnică federală din Lausanne (EPFL).
"Conform observaţiilor iniţiale (...), este vorba despre o coincidenţă nefericită", confirmă Jens Engelmann, membru al direcţiei generale a Agenţiei feroviare europene.
În Franţa, deraierea trenului 3657 pe ruta Paris-Limoges la Brétigny-sur-Orge, provocată potrivit primelor concluzii de o eclisă defectă, a validat dezbaterea în cus despre vechimea reţelei franceze şi mijloacele alocate pentru întreţinerea ei.
După decenii consacrate trenurilor de mare viteză, ţara a decis să redea prioritate întreţinerii şi modernizării celor 30.000 de kilometri de linie ferată şi reînnoirii trenurilor regionale.
În Spania, drama de la Santiago de Compostela, atribuită pentru moment unei neglijenţe a mecanicului, s-a produs cu câţiva kilometri după terminarea liniei de mare viteză (LGV). Ţara are 3.100 de kilometri de LGV, dintr-o reţea totală de aproximativ 18.000 de kilometri.
Madridul, care nu a renunţat la ambiţiile sale în pofida crizei economice, intenţionează să construiască alţi 3.000 de kilometri de LGV.
În Elveţia, ancheta se orientează şi ea către o eroare umană