Recentele modificari aduse Codului Fiscal arata ca autoritatile pun un accent deosebit pe investigarea tranzactiilor derulate intre companii din cadrul aceluiasi grup, mai ales daca partenerii de tranzactionare sunt inregistrati intr-un asa-numit "paradis fiscal". Preturile de transfer (preturile la care se incheie tranzactiile respective) devin un punct fierbinte al fiscalitatii, pe fondul nevoii stringente de noi surse de venituri bugetare. Daca insa statul are asteptari foarte mari in privinta acestui domeniu, de partea cealalta, si companiile se asteapta cel putin la un cadru legislativ care sa elimine confuziile si interpretarile, spun expertii Transfer Pricing Services
Ce intelege autoritatea de control prin "tranzactii artificiale"? Un control "pe TVA" duce automat la un control "pe preturi de transfer"? Supraimpozitarea "legitimeaza" orice tranzactie cu un paradis fiscal?
Specialistii Transfer Pricing Services (TPS), companie de top in consultanta privind evaluarea tranzactiilor intra-grup, au identificat cateva din noile prevederi care ridica semne de intrebare si, in consecinta, necesita precizari si clarificari suplimentare.
Referitor la "tranzactiile artificiale"In noua formulare, se arata ca "nu vor fi aplicate prevederile conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state pentru tranzactiile artificiale care au fost derulate cu scopul esential dovedit de a evita impozitarea si care aduc contribuabilului un avantaj fiscal. Prin tranzactii artificiale se inteleg acele tranzactii care nu au continut economic si care in mod normal nu ar fi utilizate in cadrul unor practici economice obisnuite."
Si totusi, ce se intelege prin "tranzactie artificiala", "in mod normal" ori "practici economice obisnuite"? Credem ca este necesar sa se stabileasca definitii clare, din care sa se inteleaga, spre exemp