Harmonious Chamber Orchestra, dirijată de Naoto Otomo, va interpreta duminică, de la ora 17.00, la Ateneu, compoziţii de André Jolivet, Yasushi Akutagawa şi George Enescu.
Articol realizat de Mioara Bâscă
André Jolivet (1905-1974) a compus Concertul pentru flaut şi orchestră de coarde în 1949, ca urmare a unei comenzi de stat, iar în 19 februarie 1950, la Societatea instrumentelor de suflat a avut loc prima audiţie cu Jean-Pierre Rampal la flaut, dirijor fiind compozitorul.
Concertul pentru flaut şi orchestră de coarde este format din patru părţi care se succed fără întrerupere. Partea întâi, Andante cantabile, impresionează de la început prin atmosfera lirică, de relatare a unei poveşti. Dramatismul muzical se accentuează pe parcursul desfăşurării dialogului între instrumentul solist şi orchestră.
Allegro schezando contrastează puternic cu atmosfera anterioară. Este o explozie de exuberanţă, o temă jucăuşă, alertă, prezentată de orchestră şi reluată de instrumentul solist care preia conducerea în acest vârtej sonor. Urmează Largo, ce aduce o atmosferă gravă construită pe disonanţe, încărcată, subliniată de ostinato-ul corzilor grave întrerupt de intervenţiile flautului. Ambianţa se tensionează într-un crescendo ce se îndreaptă spre Allegro risoluto, ultima parte. Caracterul alert este recâştigat, iar intervenţiile orchestrei accentuează dramatismul. Zborul flautului este permanent însoţit de orchestră care punctează şi contribuie la derularea muzicală a acestui final apoteotic.
Energii ritmice
Yasushi Akutagawa. Mare admirator al şcolii ruse de compoziţie şi orchestraţie, muzicianul s-a format la Conservatorul din Tokyo, unde a avut doi mentori: pe Kunihiko Hashimoto, de la care a învăţat să-şi exprime latura emoţională, şi pe Akira Ifukube, care i-a dezvăluit taina cond