Impozitul pe profit a scăzut semnificativ, în ultimii 15 ani, în majoritatea ţărilor lumii. În România, nivelul acestuia a fost redus de la 25% la 16%, începând cu 1 ianuarie 2005, situându-se sub cel din Japonia, SUA, Germania sau Canada. S-a dovedit acesta un argument suficient de puternic pentru a încuraja investiţiile străine?Liberalizarea comerţului internaţional, îmbunătăţirea comunicaţiilor şi a sistemelor de transport au încurajat investitorii să îşi mute afaceri
Impozitul pe profit a scăzut semnificativ, în ultimii 15 ani, în majoritatea ţărilor lumii. În România, nivelul acestuia a fost redus de la 25% la 16%, începând cu 1 ianuarie 2005, situându-se sub cel din Japonia, SUA, Germania sau Canada. S-a dovedit acesta un argument suficient de puternic pentru a încuraja investiţiile străine?
Liberalizarea comerţului internaţional, îmbunătăţirea comunicaţiilor şi a sistemelor de transport au încurajat investitorii să îşi mute afacerile în zonele cele mai favorabile din lume. Ca efect, competiţia între ţări pentru atragerea investiţiilor străine s-a intensificat, iar multe dintre guverne au reacţionat prin a reduce impozitele.
Nu toate statele concurează, însă, pentru investiţiile străine, oferind impozite mici. Ca şi în cazul firmelor, unele ţări adoptă strategii de diferenţiere şi nu de competiţie bazată pe „preţul“ minim. „Taxele sunt mai mari în Canada decât în România, dar guvernul canadian oferă mult mai multe avantaje“, consideră John Saroudis, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri Canadieni din România. Pe de altă parte, admite el, „nivelul impozitului pe profit din România este foarte bun, asigurând ţării o poziţie foarte competitivă în regiune pentru a atrage investiţii străine“. Potrivit studiului KPMG, România se situează între primele zece state cu cele mai reduse impozite pe profit, dintr-un total de 8