Campania "Mari romani" initiata de TVR 1 continua, cu impresionante desfasurari de forte, si s-ar parea ca nimeni nu se incumeta, cum spunem noi, mai micii romani, "sa puna batista pe tambal". Si asta in ciuda faptului, semnalat in repetate randuri de cateva minti luminate de astazi, ca intreg conceptul acestei campanii e minat de vicii ireductibile, printre care unul fundamental: cel al incongruentei. Pentru ca nu poti pune in aceeasi oala fotbalistul si exploratorul la Pol, ganditorul de geniu si gimnastul, regi fondatori de tara si manelisti de cartier, ejusdem farinae. Ideea show-ului este, cum stie toata lumea, preluata din arsenalul cu succes verificat al altor televiziuni, dar "casa plina" de care se bucura peste tot e obtinuta pe o cale indoielnica, prin raportare la un alt concept, nu mai putin daunator si fals, care nu inceteaza sa faca ravagii si in mass-media de la noi: ma refer la rating. Ei bine, nu e nevoie sa ai cunostinte prea avansate de advertising ca sa intelegi ca, prin obedienta la politicile de rating, criteriul receptarii ia fata calitatii, gradul de audienta se substituie valorii intrinseci a evenimentului cultural si risca sa devina dintr-un simplu reper de ordin economic si comercial, un ditamai garant axiologic.
Sa nu mai vorbim de faptul ca teme generoase in esenta lor, de la care se revendica in subsidiar si aceasta, a recapitularii publice a excelentei patrimoniului national, sunt demonetizate trivial, prin chiar maniera in care ne sunt ele livrate, sub palaria "concurentei neloiale" intre "competitori". Unde mai pui ca intreg conglomeratul acestei campanii TV de mare format, cum le place unora sa creada, se bazeaza pe parerile spontane ale lui nea Cutare sau Cutare si prea putin - de nu cumva deloc - pe expertiza autorizata, neutra si impartiala a specialistilor, singura cu adevarat importanta pentru cultura unui popor. Un al