China a inceput testarile primului sau avion de vanatoare de a cincea generatie, sustin expertii care au analizat o serie de fotografii, neclare, ale unui noi aeronave, surprinse pe pista de decolare. Avionul, denumit J-20, este conceput sa concureze F-22 (SUA) si T-50 (Rusia). Este China pregatita sa-si construiasca propriul avion de vanatoare de a cincea generatie? Ce se cunoaste despre acest aparat? sunt intrebarile la care ziaristii de la RIA Novosti incearca sa gaseasca un raspuns, intr-un articol publicat joi.
Mai multe fotografii aici.
Avionul este considerat un amestec intre proiectele americane si rusesti ale avioanelor de a cincea generatie, dar realitatea pare mai complexa. In cursul ultimilor 20 de ani, China a creat propriile sale avioane de vanatoare, insa in colaborare stransa cu Rusia.
Succesul acestui proiect depinde de mai multi factori, printre elementele cheie numarandu-se:
Motorul
Nu se stie nimic in ceea ce priveste motorul cu care este echipat aparatul. Se estimeaza ca avionul va fi propulsat de promitatorul motor WS-15, care dezvolta o forta de peste 18.000 kilograme-forta, dar aceste motoare nu au depasit pana in prezent stadiul de proiect. In plus, China nu a reusit sa copieze si sa lanseze in productie fabricarea independenta a motoarelor AL-31F, care echipeaza avioanele rusesti Suhoi Su-27 si diferitele versiuni ale acestora. Motoarele pentru apratele Suhoi de fabricatie chineza sunt livrate de Rusia sub forma de kit, iar chinezii nu fac decat sa le asambleze si sa le ajusteze.
Motoarele rusesti sunt utilizate si pentru avioanele de vanatoare J-10. WS-10, echivalentul aparatului rusesc AL-31F, nu a reusit inca sa egaleze prototipul sau sovietic in termeni de longevitate.
Materialele
Problema materialelor utilizate este cruciala. Una dintre particularitatile