Cand un “adevar†este reiterat sistematic de un singur canal de distributie, autoritatea acestuia va tinde sa domine constiinta publica, indiferent de probitatea valorica sau morala reala a acestuia.
Zilele trecute ma aflam in Timisoara si aflam ca Facultatea de Arta din cadrul Universitatii de Vest se gandeste serios la integrarea Fotografiei ca sectie de sine statatoare, in conditiile in care artele new media sunt intr-o mare criza la noi dar dominante de cateva decenii afara.
In paralel aproape, am fost surprins sa vad la singura televiziune cu specific cultural din Romania, TVR Cultural, o stire “culturala†smulsa din Targu Mures in care autoritatile culturale locale statutau o expozitie de arta fotografica a unui grup de fotografi amatori “la cel mai inalt nivel artisticâ€Â.
Locatia, Targu Mures, era la randu-i un element crucial al stirii, de vreme ce acest centru era prezentat ca unul de prima importanta in circuitul international al artei fotografice.
Sa le luam pe rand. Fotografia de arta a suferit, poate, cel mai mult intre artele vizuale inainte de anul 1989. Considerata o forma strategica de promovare a imaginii partidului si conducatorului tarii, arta fotografica era strict controlata de cenzorii “de la Culturaâ€Â, fie ca era vorba de expozitii fie de publicatii.
Pana si forma in care se asociau ca entitate artistica, si anume Asociatia Artistilor Fotografi, era singura acceptata de regim, in ea activand toti pasionatii de fotografie (marea majoritate amatori) din fabrici si uzine.
Manifestarile fotografice ce-si doreau o sincronizare reala la tendintele artistice internationale trebuiau, obligatoriu, sa se desfasoare in regim underground, ascunse de privirile restrictionare ale autoritatilor si departe de mediul academic care nu a integrat