Mumbai, cu străzile sale supraaglomerate de motorete, vaci şi taxiuri cu trei roţi, nu este tocmai oraşul potrivit pentru o companie auto cu ambiţii globale. Nu de aceeaşi părere este, însă, Ratan Tata, preşedintele grupului de automobile Tata. Bărbatul de 73 de ani, şcolit la Harvard, este în primul rând un mare fan al industriei auto. "Iubesc maşinile. Mi-a părut foarte rău când brandul Pontiac a dispărut, eram un mare admirator al său", spune afaceristul.
Ratan Tata a transformat complet afacerea pe care străbunicul său a fondat-o, în 1868. Grupul Tata are, în prezent, 395.000 de angajaţi în 80 de ţări şi include 98 de companii din diverse domenii: oţel, IT, hoteluri, industria ceaiului şi, nu în ultimul rând, producerea de maşini. Veniturile Tata s-au mărit de 12 ori din 1991 încoace, ajungând la 46,1 miliarde de euro în 2010 şi făcându-l pe Ratan Tata al doilea cel mai puternic director executiv al Asiei, conform topului CNN.com.
Tata Nano, maşina de familie care costă 2.000 de euro
Piaţa auto din India este mică (a şasea parte din cea a Chinei), dar se află în continuă creştere, iar Tata vrea să folosească acest avantaj pentru a-şi transforma compania într-un jucător pe piaţa auto mondială, nu doar din India. Primul pas a fost lansarea Tata Nano, care se vrea a fi o maşină pentru familiile din ţările în curs de dezvoltare. Cu un preţ de 2.000 de euro, Tata Nano mizează pe siguranţă şi a fost concepută ca un înlocuitor pentru biciclete şi scutere. În următorii ani, Tata doreşte să comercializeze maşina în Europa şi SUA.
Tata Nano
O altă mişcare inspirată a antreprenorului a fost să cumpere mărcile Jaguar şi Land Rover de la Ford, contra sumei de 1,6 miliarde de euro, în mai 2008. Apoi, tot în numele globalizării, Tata l-a angajat pe Karl-Peter Foster (fost director la BMW şi General Motors) să-i conducă afacerea. Foster cunoaş