Directorii teatrelor din Bucureşti nu renunţă la actori, ci disponibilizează o parte din personalul auxiliar, printre care sufleuri, pompieri, tehnicieni, plasatoare, casiere sau maşinişti. Din 1.417 angajaţi ai teatrelor bucureştene, 430 vor rămâne fără remuneraţie de la stat, în urma Ordonanţei de Urgenţă nr. 63, care impune reducerea cu 32% din personal.
Astăzi, la ora 14.00, expiră termenul dat de Primăria Capitalelor directorilor de teatre din Bucureşti pentru a prezenta listele cu persoanele disponibilizate din instituţii, conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 63, care intenţionează reducerea angajaţilor bugetari din administraţia locală.
Iniţial, directorii au fost somaţi, luni dimineaţă, ca lista să fie gata până ieri la ora 14.00, dar ulterior s-a mai oferit o amânare de 24 de ore. Din 1417 angajaţi ai teatrelor bucureştene, 430 de oameni vor rămâne fără remuneraţie de la stat din această săptămână.
Printre cele 13 instituţii vizate, care trebuie să-şi reducă personalul cu un procent fix de 32%, se află câteva dintre cele mai prestigioase instituţii de cultură, cum ar fi Teatrul Bulandra (membru al Uniunii Teatrelor Europene), Teatrul Odeon sau Teatrul de Comedie. Confruntaţi cu deadline-ul implacabil şi cu imposibiltatea negocierii, directorii teatrelor încearcă disperaţi să găsească soluţii pentru a putea funcţiona în continuare.
„Un actor bun nu rămâne pe drumuri"
Oamenii din lumea teatrului au opinii diferite, mulţi propunând descentralizarea teatrelor şi independenţa faţă de un ordonator de credite, aşa cum este Primăria. Doru Mareş, fost director al Teatrului din Sfântu-Gheorghe, spune că în străinătate majoritatea sunt „teatre de proiecte", pe contracte.
„Poate în sfârşit această criză şi această ordonanţă ar putea un fitil şi un bun prilej pentru o reformă reală", consideră el. „Un actor care este