Edilii capitalei norvegiene Oslo vor pune in circulatie, anul viitor, primele autobuze care folosesc biocarburant. Biocarburantii, extrasi din apele reziduale menajere, sunt o sursa de energie nepoluanta – gaz metan rezultat din fermentarea reziduurilor stranse la una din statiile de epurare ale orasului, statie unde ajung deseurile umane provenite de la 250 de mii de locuitori.
Avantajele combustiei biometanului sunt multiple, cel mai important fiind faptul ca acest carburant aproape ca nu polueaza mediul. De asemenea, motoarele care il folosesc sunt mai silentioase, iar sursa este practic inepuizabila – cata vreme exista oameni...
Ole Jakob Johansen, unul dintre angajatii primariei angajati in acest proiect, a explicat ca fiecare persoana “produce” intr-un an echivalentul a 8 litri de biodiesel. Inmultiti aceasta cifra cu 250 de mii, si rezulta o cantitata apreciabila de carburant natural – suficient pentru a actiona 80 de autobuze pe o distanta de 100 de mii de kilometri fiecare.
Biodieselul obtinut prin acaesta metoda emite cu 78% mai putin oxid de azot decat motorina si cu m98 la suta mai putine particule fine. Cat despre nivelul zgomotului produs de motor, acesta este cu 92% mai mic.
Pana si pretul este avantajos – 72 de eurocenti/litru, comparat cu 1 euro, pretul carburantului Diesel in Norvegia.
Comparat cu bio-etanolul produs din plante, bio-metanul mai are si avantajul de a nu influenta negativ, cantitativ, resursele vegetale folosite ca hrana de oameni si in zootehnie. De asemenea, pentru a obtine bio-etanol, plantele utilizate trebuie mai intai stimulate cu ajutorul ingrasamintelor chimice, iar procesul tehnologic implica utilizarea unei cantitati mari de apa.
Daca experimentul va fi considerat reusit si se va trece la obtinerea de bio-metan si la cea de a doua statie de epurare a capitalei norve