Curtea Constitutionala (CCR), care a admis sesizarea presedintelui, a facut ieri publice motivele pentru care judecatorii au sustinut ca legea care prevede ca nu se poate organiza referendum concomitent cu alegerile prezidentiale, parlamentare sau europarlamentare ar putea bloca orice fel de consultare a poporului.
Curtea Constitutionala a admis in urma cu o saptamana sesizarea presedintelui Traian Basescu in legatura cu legea care prevede ca nu se poate organiza referendum concomitent cu alegerile prezidentiale, parlamentare sau europarlamentare. CCR arata in motivarea deciziei sale, publicata ieri, ca s-a mai pronuntat asupra acestor prevederi de lege in 21 februarie 2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, numarul 162 din 7 martie 2007, cu prilejul solutionarii sesizarii formulate de un numar de 71 de deputati.
Curtea a constatat ca textul de lege criticat incalca prevederile constitutionale ale articolului 90, potrivit carora "presedintele Romaniei, dupa consultarea Parlamentului, poate cere poporului sa-si exprime, prin referendum, vointa cu privire la probleme de interes national", precum si cele ale articolului 95, alineatul 3, care prevad ca, in cazul aprobarii propunerii de suspendare din functie a presedintelui Romaniei, "in cel mult 30 de zile se organizeaza un referendum pentru demiterea presedintelui".
Din analiza celor doua texte constitutionale rezulta ca referendumul se poate desfasura oricand in cursul anului daca Parlamentul a fost consultat sau a aprobat propunerea de suspendare din functie a presedintelui Romaniei. Asadar, potrivit Constitutiei, nu exista nici o alta conditie care sa interzica organizarea si desfasurarea referendumului simultan cu alegerile prezidentiale, parlamentare, locale sau alegerile pentru Parlamentul European, ori intr-un anumit interval de timp anterior sau posterior ale