Commonwealth-ul bizantin
Marele bizantinolog britanic de origine rusa Dimitri Obolensky, tradus la noi cu lucrarea citata abia in 2002, la un an dupa decesul sau, fusese cunoscut pana atunci in Romania doar specialistilor. Dinspre Oxford, unde era profesor, el a proiectat, cu un termen contemporan si obisnuit cititorului de limba engleza, cel de "commonwealth", imaginea lumii bizantine in ceea ce a avut ea in comun cu mozaicul de populatii controlat de ea sau invecinat ei. Rezulta ca acestea, odata atrase catre si in lumea bizantina, au contribuit la formarea si transmiterea peste veacuri a civilizatiei si culturii bizantine.
De adaugat aici doar faptul ca acest proces era mai vechi si se datora cu deosebire lumii romane, pe care imperiul deplasat catre Rasarit o mostenea.
Patru ani mai tarziu, un alt mare specialist in domeniu, Helene Ahrweiler, publica la Paris un mic volum despre ideologia politica a Imperiului Bizantin. Cartea lui Obolensky aparea in bibliografia minimala a noului volum, iar autoarea nota in dreptul ei: "indispensabila pentru studiul ariei de raspandire a civilizatiei bizantine".
In aceeasi carte a lui Obolensky, Noviodunum era pomenit in contextul refacerilor constructiilor din timpul imparatului Iustinian (527-565). Intr-adevar, data fiind pozitia sa pe Dunare, la granita din aceasta parte a Imperiului, Noviodunum a fost refacut prin repararea zidului de aparare si prin ridicarea de edificii noi. Asta se intampla atunci pe Dunare la vale incepand inca de la Singidunum (langa Belgradul de azi) si apoi pe toate drumurile din Balcani, catre si de la Constantinopol. Un cronicar grec foarte important din timpul lui Iustinian, Procopius din Cezareea, martor la evenimentele vremii, a intocmit chiar o lista comentata a zidirilor din acel timp. Transmisa pana la noi, ea cuprinde si numele orasului nostru.
De