Pe blogul Fondului Monetar international, Christine Lagarde, directorul general in exercitiu al FMI, si Anders Borg, ministrul de finante al Suediei, trateaza problema politicii fiscale in perioada de criza, oferind cateva lectii importante care pot fi desprinse din experientele altor state, precum Suedia si Canada.
Cei doi autori ai articolului sustin ca in prezent se vad unele semne de stabilizare. Multe state si-au redus deficitele si, chiar daca ponderile datoriilor in PIB cresc in continuare, are loc o imbunatatire a sanatatii finantelor publice.
Invatand din experienta
Suedia poate fi un studiu de caz interesant pentru tarile care acum sunt in dificultate. La inceputul anilor '90 Suedia a fost lovita de o criza economica profunda, avand un somaj ridicat, deficite de doua cifre si pierzand subit increderea pietelor, ceea ce in final a dus la o majorare a costurilor de imprumut ale guvernului.
In consecinta, Suedia a initiat un set cuprinzator de reforme. Conditiile externe au ajutat, insa politicile interne au jucat un rol critic in procesul de ajustare. Inasprirea fiscala puternica a fost implementata pentru a recastiga sustenabilitatea fiscala si increderea pietelor.
Acest lucru a fost acompaniat de o gestionare eficienta a crizei in sectorul financiar si de refome structurale care au crescut competitivitatea Suediei, au sprijinit ratele de crestere pe termen lung si au facilitat cresterea salariilor reale.
Un nou cadru al politicii fiscale - creat pe obiectivul de surplus bugetar, plafonarea cheltuielilor pe termen mediu si alte masuri - a ajutat la prezervarea unor finante publice solide si au pregatit Suedia pentru criza din prezent.
Autorii articolului sugereaza ca, desi criza actuala este unica din punctul de vedere al dimensiunii, pot fi desprinse trei lectii importante: