Guvernul a amânat aprobarea proiectului de ordonanţă de urgenţă promovat de Transporturi prin care datoriile CFR SA, de aproape 920 de milioane de euro la finalul anului trecut, ar urma să fie anulate prin conversia în acţiuni. Amânarea a fost decisă în urma unor discuţii dintre premierul Mihai Răzvan Ungureanu şi ministrul Transporturilor Alexandru Nazare, conform Mediafax.
Ştergerea datoriilor CFR SA, compania de stat care deţine şi administrează aproape integral infrastructura de cale ferată din România, ar urma să fie făcută prin derogare de la actualele prevederi ale legislaţiei privind datoria publică.
În motivarea ordonanţei Guvernul precizează că anularea datoriilor nu reprezintă un ajutor de stat tocmai pentru că CFR SA deţine aproape integral infrastructura de cale ferată la nivel naţional, deci măsura nu poate fi considerată un sprijin neconcurenţial acordat de stat unei anumite companii.
CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă aveau datorii de un miliard de euro la stat la începutul anului
Per total, cele mai trei mari companii de căi ferate, CFR SA, CFR Marfă şi CFR Călători aveau la începutul acestui an datorii totale către bugetele statutului (bugetul de stat, de pensii, de şomaj şi de sănătate) de aproape un miliard de euro, cele mai mari, de 785 de milioane de euro, fiind în dreptul companiei CFR SA. La acestea se adaugă însă şi datoriile către furnizori, mai ales către cei de pe piaţa energiei electrice, estimate anul trecut de către fostul ministru Anca Boagiu la circa 500 de milioane de euro pentru toate cele trei companii. Din suma totală penalităţile reprezentau la finele anului trecut circa 210 milioane de euro.
Dacă în cazul CFR Călători "restructurarea" a însemnat, în mare parte, majorarea tarifelor cu 18% în luna august a anului trecut, iar la CFR Marfă singura soluţie rămasă pare a fi privatizarea companiei, la CFR S