Flota Românei, dispărută o dată cu falimentarea companiilor de navigaţie Petromin, Romline şi Navrom, va renaşte începând de anul viitor. Proiectul legislativ privind crearea Registrului Internaţional al Navelor Maritime a intrat în linie dreaptă iar odată emisă ordonanţa din partea executivului, armatorii străini îşi vor putea înmatricula navele sub stagul românesc.
„În momentul de faţă avem o singură navă sub pavilion românesc. Estimăm că vor înmatricula (n.r. - sub pavilion de complezenţă) 200-300 nave pe an, a declarat la Constanţa Valentin Preda, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Potrivit acestuia, după 15 decembrie anul acesta, armatorii vor putea arbora pavilionul românesc de complezenţă iar portul de înmatriculare al tuturor navelor va fi Constanţa.
Armatorii din nordul Europei, interesaţi
Oficialul a explicat că deja există interes din partea armatorilor din nordul Europei pentru înmatricularea navelor la Constanţa şi că taxele pe care le va percepe statul român vor fi avantajoase. „Taxele vor acoperi costurile cu înmatricularea şi procesarea datelor", a spus secretarul de stat. Acesta este un proiect mai vechi al guvernărilor anterioare cabinetului Ponta, însă niciodată nu a fost dus până la capăt.
Pavilionul de complezenţă vine la 20 de ani după ce majoritatea navelor care au făcut parte din vechea flotă de stat au fost transferate armatorilor privaţi şi scoase de sub înmatricularea românească în favoarea unor pavilioane de complezenţă străine.
Flota României: 288 de nave, în 1990
La 1 ianuarie 1990 flota de transport a României avea 288 de nave cu un tonaj de 5, 6 milioane Tdw. Pe mările şi oceanele lumii navigau cu pavilion românesc 188 cargouri de mărfuri generale, reprezentând 25,6% din flotă, 12 tancuri petroliere (19,5%), 70 de mineraliere (53,2%) şi 18 nave specializat