- convorbire cu regizorul Radu GABREA - Domnule Gabrea, pe la inceputul acestui an ati publicat in revista Noul Cinema niste propuneri privind rentabilizarea Cinematografiei noastre. Ati putea sa reluati, pentru cititorii Dilemei, punctele principale? In acest domeniu, din pacate total neglijat de orice innoire de ani de zile, reforma nu poate fi decit "radicala", "totala" si "atotcuprinzatoare". Trebuie schimbate radical actualele structuri ale organizarii filmului romanesc, incluzind toate domeniile audio-vizuale contingente. Reformarea trebuie sa fie totala, cuprinzind atit productia, cit si distributia. Atotcuprinzatoare, pentru ca modificarile in legislatie, absolut necesare, trebuie sa cuprinda si alte sectoare, ca de exemplu: finantele generale, politica de impozitare la nivel national si local, taxele "specifice". In domeniul productiei, fundamentala este, aici, (re)stabilirea rolului producatorului, acesta fiind persoana care trebuie sa aiba rolul esential in decizia, finantarea si realizarea productiei de filme. El trebuie sa fie cel care are acces la toate sursele de finantare, pe care reforma le va face accesibile. Sursa principala de finantare o va constitui FONDUL CINEMATOGRAFIC. Administrarea acestuia va fi principala atributie a OFICIULUI NATIONAL AL CINEMATOGRAFIEI (ONC), nume traditional si cu istorie bogata in filmul romanesc. FONDUL CINEMATOGRAFIC trebuie sa fie constituit din urmatoarele surse: a) Subventie de la stat sub forma de... atentie!; "Imprumut partial rambursabil". Adica, un credit acordat producatorului individual pentru a avea baza finantarii. Partial rambursabil, inseamna ca el se inapoiaza la fond, intr-un procent stabilit, daca filmul are venituri, si nu este rambursabil daca filmul nu are incasari. Acest credit nu poate fi de 51% pentru ca atunci CNC (ONC sau cum se va numi) ramine proprietarul filmului, ceea ce este o abera