Românii cumpără în exces orice, indiferent de preţ, pentru a compensa sentimentul de inferioritate şi fără a se gândi că devin astfel sclavii comercianţilor. Cumpărăturile te fac să te simţi bine, dar îţi golesc portofelul. După ce a făcut 15 milioane de victime în America, boala cumpărăturilor – oniomania – loveşte România. Faţă-n faţă cu rafturile şi cu vitrinele magazinelor, tot mai mulţi români cedează ispitei de a cumpăra lucruri de care nu au întotdeauna nevoie.
Efectele oniomaniei se văd cel mai bine la sfârşit de săptămână, când casele hipermarketurilor sunt asaltate de cărucioare doldora. Apropierea sărbătorilor de iarnă aglomerează zilnic mallurile şi marile magazine, în contextul în care la nivel global jumătate din consumatori s-au arătat dispuşi să reducă din cheltuieli, potrivit unui studiu realizat de Nielsen.
Contrar curentului, jumătate din români vor cheltui mai mult pe cadouri decât anul trecut, potrivit unui studiu Delloite. În timp ce americanii şi europenii se orientează spre mărci mai ieftine, românii nu-şi schimbă stilul de viaţă şi nici nivelul de consum, a apreciat Emanuel Sanda, managerul pe România al companiei de cercetare de piaţă Nielsen.
Furia cumpărăturilor
Cumpărăm pentru a ne satisface nişte nevoi de bază: aceea de a aparţine de un grup de prieteni sau de colectivul de la muncă, din nevoia de siguranţă şi pentru a ne simţi semnificativi, explică psihologul Anda Păcuraru motivele pentru care shoppingul este una dintre plăcerile la care românii nu sunt dispuşi să renunţe.
Inconştienţi sau victime? Sociologul Mircea Kivu crede că una dintre cauzele acestei furii a cumpărăturilor este experienţa pe care au avut-o românii cu fondurile de investiţii sau cu economiile din bănci. El crede că „în acest sens a contribuit şi perioada mare, inflaţionistă, cu care ne-am