"Am avut o discutie candva cu parintele Cleopa. Am avut ocazia sa-l intalnesc si l-am intrebat cum e cu visele. Mi-a raspuns prompt: "Toate sunt de la dracul"!", a povestit filosoful Andrei Plesu saptamana acestea, la Institutul Cultural Roman, cu ocazia unei dezbateri despre celebrul volum Cartea Rosie a lui Carl Gustav Jung. "Decat sa smintesti lumea, sa le spui sa stea sa deosebeasca, mai bine le spui ca toate-s de la diavol si-ai scapat. E mult mai igienic sa le spui asta, decat sa incerci sa le explici care e diferenta".
Afla mai jos cateva fragmente din discursul lui Andrei Plesu, despre cum erau catalogate visele in China antica, la Freud si Jung, sau in viziunea unor sfinti, calugari, teologi din vremurile crestinismului primar.
Visele in viziunea psihanalistilor
La Freud visul e un "cod care se poate descifra".
La Jung, visul e "o lume, pe care trebuie sa o interpretezi, sa o asumi, sa o traiesti. Visul pentru Jung (si toata zona viziunii in general) este un univers, in care intri, din care risti sa nu mai poti sa iesi. El are o anumita realitate obiectiva. Meritul Cartii Rosii si al lui Jung in general este ca a trecut problema visului dintr-un registru intr-altul.
Sfantul Ioan Scararul spune ca exista un criteriu simplu sa deosebesti care vise sunt de la dracul si care sunt de la ingeri. Daca te scoli binedispus, sunt de la dracul. Daca te scoli mohorat, cu senzatia ca te asteapta iadul, atunci ai un mesaj angelic
Andrei PlesuEl clasifica visele si viziunile (as spune pe orizontala), stabilind ca exista o tipologie. Sunt vise compensatorii, prospective, reductive, reactive s.a.m.d. Dar nu e o ierarhie pe verticala - un tip de ierarhie care s-a practicat in istoria interpretarii visului.
Sunt vise bune si vise rele. Sunt vise care vin de la Dumnezeu (sau de la mesagerii lui) si vise c