Benzina şi motorina s-au scumpit de la începutul acestui an, în euro, cu 8,6%, respectiv cu 15,8%, România numărându-se printre ţările cu cea mai puternică apreciere a preţurilor la carburanţi la nivel european. Creşterile au fost aplicate deşi petroliştii spun că cererea este în scădere şi că în a doua parte a anului condiţiile se vor înrăutăţi pe fondul măsurilor de austeritate anunţate de Guvern.
Potrivit statisticilor europene, România se plasează pe locul şapte în ceea ce priveşte scumpirea motorinei, din cele 27 de state membre, clasându-se înaintea unor ţări precum Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Italia sau Franţa.
La benzină, piaţa locală nu se află în primele zece în topul scumpirilor, ocupând locul 12. Chiar şi aşa, creşterile de preţ locale le devansează pe cele aplicate în ţări precum Ungaria, Spania sau Austria. Statisticile mai arată că în ciuda acestor scumpiri, în România sunt comercializaţi printre cei mai ieftini carburanţi din spaţiul european, dar tot datele oficiale spun că raportat la puterea de cumpărare acest avantaj aparent este anulat.
Toate aceste creşteri de preţ se suprapun cu o perioadă în care vânzările de carburanţi în volume scad şi vor continua să scadă din cauza contextului economic. Companiile petroliere nu au explicat până la închiderea ediţiei această situaţie.
Maximele de preţ de anul acesta au fost atinse la începutul lunii iulie, imediat după ce TVA a fost ridicată de la 19% la 24%, iar companiile petroliere au preluat imediat creşterea în preţul la pompă, în contextul în care alţi comercianţi şi-au sacrificat marjele pentru a acoperi această majorare.
Statisticile europene arată că la începutul lui iulie preţurile la benzină şi la motorină crescuseră în euro cu circa 6%, România având în perioada analizată cea mai mare creştere a preţurilor la pompă din întreg blocul comunitar. În ultima peri