Mii de filme turnate în sălile de curs, în care actorii principali sunt elevii, circulă pe internet, aşa-zişii producători fiind tot elevi. Înainte de a posta un film, tinerii fac adevărate regii, pentru ca scenele cu un conţinut violent sau cu tentă sexuală sa fie ingredientele principale.
Psihologii spun că gesturile pot fi interpretate ca acte de teribilism, pentru că “adolescenţa se defineşte predominant prin căutarea situaţiilor care să îi autonomizeze faţă de părinţi şi să îi individualizeze în cadrul grupului.
A fi cool reprezintă eticheta absolut necesară din statutul tânărului. Apariţia noilor reţele sociale - networking-ul - acaparează tot mai mult universul adolescenţilor”, spune psiholog drd. Mirela Zivari. Adolescentul îşi creează noi identităţi, fenomen considerat extrem de periculos pentru respectiva vârstă, când identitatea personală nu este conturată.
“Fenomenul ciorchinelui propus de internet duce la iluzia că «sunt un om cu foarte mulţi prieteni», «am cu cine să mă distrez», «pot vorbi cu oricine», sentimentul falsei apartenenţe ducând la identităţi iluzorii. Nevoia de atenţie, de a ieşi în evidenţă cu orice preţ fac din adolescent un mare consumator de internet”.
De la curiozitate la dependenţă, drumul e scurt
“Trăsăturile caracteristice unice ale internetului pot contribui la crearea dependenţei: accesul uşor, stimularea prin culorile vii, viteza mare, uşurinţa de folosire şi calităţile interactive transformă internetul într-o experienţă incitantă, anonimatul, prin care inhibiţiile simţite în viaţa reală sunt înlăturate, deoarece utilizatorii nu se cunosc între ei. Internetul poate fi folosit în multe moduri utile, însă, pe de altă parte, el poate deveni un substitut pentru ce «n-ai avut sau n-ai putut găsi în viaţa reală»”, consideră psihologul nostru. Nu trebuie uitat nici faptul că cei mai mulţi adolescenţi mărtu