Cererea mare de cereale pe pieţele externe şi majorarea preţului grâului i-au determinat pe agricultorii români să vândă la export o mare parte din producţie, mai ales că pe piaţa internă consumul s-a redus.
Exporturile româneşti de produse agroalimentare au crescut anul trecut cu peste 40% faţă de 2009. Însă aproape trei sferturi din exporturi au constituit marfă brută (produse neprocesate). În topul exporturilor s-au aflat produse precum porumb, tutun, grâu, dar şi seminţe de floarea-soarelui şi cânepă. Însă, în totalul exporturilor realizate anul trecut, ponderea produselor agroalimentare este de doar 6,3 %.
Importurile, 19% din consumul românilor
Cât priveşte importurile de produse agroalimentare, acestea reprezintă aproape 7% din total importuri, dar anul trecut România şi-a redus deficitul de produse agroalimentare de peste două ori, de la 1,5 miliarde euro în 2009 la 729 milioane euro la finele lui 2010.
Raportat la vânzările de produse agroalimentare de pe piaţa internă, importurile reprezintă, în medie, 19% din consumul populaţiei.
„Piaţa de produse agroalimentare este dificil de evaluat pentru că se vehiculează multă marfă nefiscalizată şi mai există, în proporţie mare şi autoconsum. În anumite limite, putem spune că vânzările anuale de produse agroalimentare se situează în România undeva la 17-22 miliarde euro".
Cât priveşte creşterea de exporturi la produse agroalimentare înregistrată anul trecut, specialiştii din agricultură spun că aceasta a apărut deşi am avut „o recoltă normală" şi este urmarea evoluţiei preţurilor pe bursele internaţionale. Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Agricultură, consideră că „exporturile realizate sunt efect al crizei şi al scăderii consumului intern".
Preţ dublu la cereale
„Consumul populaţiei a scăzut cu cel puţin 10% doar anul trecut şi, din cifrele