Scaderi de pana la 30% ale venitului per camera, erodare de 20% a gradului de ocupare si de 10% a tarifelor, acestea sunt principalele consecinte ale crizei in industria hoteliera din Romania, in opinia lui Sorin Ionescu, managing partner al companiei de consultanta hoteliera Fivestar Hospitality.
In general, au avut de suferit mai mult hotelurile pozitionate in esalonul superior al sistemului de clasificare si, evident, mai putin cele pozitionate in zona medie si inferioara, mai crede consultantul. “Sunt convins ca industria hoteliera a realizat pentru prima data ce inseamna sfarsitul unui ciclu de dezvoltare in real-estate. Proprietarii noilor hoteluri deschise pe piata din Bucuresti au constientizat ca cererea hoteliera este un indicator cu care nu e bine sa te joci atunci cand iei decizii de investitii”, a mai declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Sorin Ionescu.
Daca in trecut investitorii se grabeau cu investitiile in aceasta industrie, care crestea vazand cu ochii, acum precautia este infinit mai mare.
“Studiile de pre-fezabilitate sunt acum la mare cautare, ce bine ar fi fost daca ar fi fost la fel si in ultimii 2-3 ani. Cu siguranta, strategiile de combatere a efectelor crizei in gradul de ocupare si tarife ar fi fost mult mai eficiente”, opineaza consultantul.
Razboiul tarifelor nu a fost cea mai buna decizie in contacararea efectelor negative ale recesiunii, insa a fost cea mai la indemana.
“Evident ca s-au facut greseli in ce priveste reducerea tarifelor in momentul instalarii crizei, insa mentinerea tarifelor sau chiar marirea acestora era greu de realizat intr-o piata care se confrunta prima data cu o asemenea situatie. La greutatea aplicarii acestor strategii a contribuit surplusul de camere de pe piata care a condus la razboaie in tarife si evident la situatia actuala. Alte greseli au fost legate de reducerile