Tîrgul de Carte de la Leipzig este probabil cel mai important eveniment literar al primăverii. Nu este cel mai mare – Salon du Livre, care începe anul acesta exact în aceeaşi zi ca Buchmesse, e cu mult mai amplu. Însă, spre deosebire de cel de la Paris, acesta e centrat pe autori şi pe descoperirea noilor tendinţe. Peste o sută şaizeci de mii de vizitatori sînt aşteptaţi zilele acestea la tîrgul de carte şi la festivalul Leipzig liest (Leipzig citeşte). Nu este nici o exagerare; timp de cîteva zile se citeşte chiar peste tot: pe culoarele tîrgului de carte, în pieţe, în tramvaie, în cafenele, ba chiar şi în saloanele de coafură. În oraş sînt peste 300 de scene pe care vor evolua scriitorii invitaţi, în total au fost programate în jur de două mii de evenimente. De fapt, toată Germania citeşte, căci Tîrgul de Carte de la Leipzig e urmărit, peste tot, cu sufletul la gură. Posturile publice oferă zilnic, la finalul ştirilor, un buletin special despre Leipzig, şi toate ziarele serioase – naţionale sau regionale – au pregătit suplimente literare consistente şi interviuri cu vedetele literare.
Presa culturală a descoperit printre apariţiile editoriale recente o temă recurentă: munca la birou. „A devenit aproape o tendinţă şi, probabil, critica literară va trebui să inventeze un termen pentru cărţile astea care, dacă or să se înmulţească, vor face un sub-gen.“
DE ACELASI AUTOR Cinci cuvinte - Anul cultural 2012 De ce s-a supărat Obélix - şi a plecat în Belgia Comunismul din cărţi Mulţumim, FILBBirourile ar fi nişte spaţii carcerale, ba chiar locuri de tortură. Imperativul profitului îi transformă pe angajaţi în prizonieri ai ţintelor economice: birourile sînt tot mai mici (căci terenul şi construcţia costă), calculatoarele sînt permanent monitorizate pentru ca activitatea angajaţilor să poată fi verificată, angajaţii înşişi sînt supuşi unui program riguros ş