Piaţa de artă din România este abia la început, dar interesul investitorilor pentru operele artiştilor români este în creştere. Valoarea acesteia s-a dublat în ultimii ani şi a ajuns la 15 milioane de euro.
Evoluţia pieţei de artă din ultimii ani, când practic piaţa s-a dublat la aproximativ 15 milioane de euro, demonstrează că artiştii români pot fi preţuiţi şi la ei în ţară. Chiar şi aşa, mai sunt încă multe lucruri de pus la punct, în primul rând cele legate de reglementare. Acestea sunt doar câteva dintre concluziile care s-au desprins din dezbaterea organizată săptămâna trecută de revista „Forbes România" în parteneriat cu Casa de licitaţii GOLDART, Galeria de artă Art&Life, societatea de investiţii Certinvest, Restaurantul Sole şi Brown-Forman şi la care au participat colecţionari, curatori, proprietari de galerii, critici de artă sau investitori în domeniu.
„În România, vorbim de o piaţă aflată la început, dar care este în mică măsură profitabilă", a declarat Alexandru Bâldea, fondatorul casei de licitaţie Artmark. La sfârşitul anului trecut, Artmark, înfiinţată în 2008, deţinea mai bine de 80% din totalul tranzacţiilor în România.
Randamente peste aşteptări
Cu randamente de circa 17%, nici nu are cum să nu fie interesantă pentru investitorii instituţionali, aşa cum a fost cazul fondului de investiţii Certinvest, care are active atrase de peste un milion de euro, respectiv un portofoliu de 37 de opere de artă.
„A fost un proiect-pilot. Practic, am vrut să dăm un exemplu pieţei româneşti. Investiţia în artă ne bucură cel mai mult din întreg portofoliul de administrare. Obiectivul nostru era să atingem un randament de 15%, însă l-am depăşit", susţine Eugen Voicu, CEO al Certinvest. Businessul cu artă îmbracă diverse forme în România, de la galerii private la asociaţii şi case de licitaţie. Artiştii români, în schimb, au început să