O poveste cu trei actanti, Nelu, turcul si politia, Morgen transmite experienta granitei nepermisive. Filmul care deschide astazi festivalul de la Iasi e atipic in primul rind pentru ca infatiseaza un alt tip de realitate romaneasca, indepartata de centrul bucurestean al reprezentarii. Actiunea are loc la Salonta, pe granita cu Ungaria, iar personajul principal, Nelu, e un cetatean cu accent de pusta. Configurind spatiul actiunii intr-o zona destul de particulara, cu influente si moduri specifice de raportare la realitatea inconjuratoare, regizorul Marian Crisan desecretizeaza o zona gri a constiintei romanesti: provincia limitrofa. Fiind un film despre granite, actiunea va suscita reactii directe din partea spectatorilor, majoritatea dintre noi putind relationa profund cu experinta trecerii sau respingerii inapoi in tara, primirii sau ne-primirii unei vize. Dincolo de subiectul incitant, trebuie mentionat inca de la inceput ca Morgen este un film modern, care ma scuteste de plictisul observatiilor estetice, netrebuind sa insist pe subiect pentru a salva regia. Nelu traieste cu sotia intr-o casa de la periferia orasului Salonta. Sint destul de nevoiasi, spera totusi ca dintr-un viitor credit (improbabil) sa-si cirpeasca acoperisul deja extra-peticit si sa plece cu motocicleta in Delta Dunarii, la peste. Nelu e simplu, visator, naiv. Atit acoperisu, cit si excursia in Delta par initial irealizabile, datorita slujbei putin banoase pe care el trebuie sa o sustina in uniforma de paznic la supermarketul din oras, cit si amaraciunii cronice a sotiei, nemultumita de viata terna, saracacioasa. Atipic pentru un film romanesc si motiv de circoteala in rindul scepticilor, Morgenabordeaza o tema cu relevanta extra-romaneasca: cea a imigratiei ilegale dinspre Orient, prin Romania, spre Vest. Intr-o zi, la pescuit, Nelu e martorul scenei in care un "tigan" aparent fara adapost se