STATISTICĂ l Hexagonul, cel de-al doilea mare consumator de produse "McDo" din lume, după SUA
Când McDonald's a anunţat că va deschide un restaurant chiar sub Luvru, cel mai faimos simbol cultural al Franţei, lumea întreagă se aştepta la o controversă de proporţii. Totuşi, francezii (cei care ştiu de iniţiativă, pentru că majoritatea cotidienelor mari au ales să ignore ştirea) ridică din umeri.
"E prima dată când aud de aşa ceva. Şi dacă deschid un McDonald's în Luvru, ce mare scofală?", spune Laurent Mortin, un funcţionar de bancă ce stă la coadă lângă Opéra Garnier, să-şi comande prânzul "McDo" (cum îl alintă francezii). Realitatea este, scrie The New York Times, că francezii s-au obişnuit cu gustul McDonald's şi chiar a început să le placă. O arată clar statisticile: dacă McDonald's vindea acum 30 de ani primul său BigMac în Franţa, azi există 1.140 de centre McDonald's pe teritoriul Hexagonului.
Franţa a devenit cea de-a doua cea mai mare consumatoare de produse McDonald's din lume după Statele Unite.
Este o mare diferenţă chiar şi faţă de ce era acum 10 ani, când activistul José Bové a vandalizat un McDonald's din sudul Franţei, în semn de protest faţă de "Coca-Colonizare". Iar succesul lanţului american continuă să crească de la an la an: pentru 2009, compania se aşteaptă la o creştere de 10% faţă de anul precedent pentru Franţa (faţă de doar 3%, cât au estimat că vor avea profit cei de la Quick, un lanţ belgian de fast-food). Se explică, în parte, din pricina recesiunii (clienţii francezi renunţând la restaurante mai scumpe), dar şi pentru că fastfood-ul american a încercat să se adapteze gustului francezilor, creând meniuri care să se apropie de "tradiţia franceză", spun managerii din Franţa ai companiei. "Francezii mănâncă McDonald's în stil francez. Vin mai rar, dar cheltuie mai mult, pentru că vor o mâncare serioasă",