Maşina îţi spune ce crede despre sine omul de la volan.
Maşina mai spune şi ce ar vrea omul de la volan să creadă lumea despre el.
Fabricanţii şi designerii de automobile au modificat brutal relaţiile sociale, i-au făcut pe cei mulţumiţi doar cu ce au să se simtă nevolnici, iar pe cei trufaşi din naştere să se simtă deasupra tuturor. În înfăţişarea triumfătoare a maşinii se vede câţi bani speră să scoată industriaşul de la cumpărător, dar şi ce altă idee despre sine îi livrează clientului pentru aceşti bani. Nu conteză ce eşti, îi spune maşina noului proprietar, contează ce le spun oamenilor eu, fabricantul, că eşti.
La preţul de bază, negustorul îi oferă clientului o gamă întreagă de adaosuri la caracter. Caracterul maşinii plusează la caracterul plătitorului.
Agresivitatea crescândă la volan e şi rezultatul direct al înfăţişărilor agresive, trufaşe şi voluntare ale noilor generaţii de maşini. Maşinile seamănă tot mai mult cu vehiculele de asalt. Impresia de inexpugnabil pe care-o induce automobilul omului cu bani îi asigură acestuia un simţământ pe măsură, de individ exceptat de la normele şi vulnerabilităţile vieţii. Ajuns la volanul unui SUV de atac plin de bare de protecţie nichelate, frustratul de ieri trăieşte şi, datorită maşinii, o stare de învingător, de ins care a primit, în sfârşit, ce merita: tancheta învingătorului. În mai multe rânduri, trecând cum se trece, cu un mers normal pe verde şi pe zebră, am fost somat mârlăneşte, cu botul Mercedesului lipit brutal de genunchi, să grăbesc pasul, să fug din calea învingătorului de la volan. Bărbaţi şi femei cu chipuri altfel banale i-au dat liber jivinii din ei, şi-au schimonosit faţa şi s-au pus pe golănii, cu legitimitatea pe care le-o asigura designul imperial al maşinii.
Viteza şi confortul induc în proprietar un gen de frenezie de prem