„Fabricarea produselor în China datorită forţei de muncă foarte ieftine este de domeniul trecutului", a declarat Nick Debnam de la KPMG, relatează businessinsider.com.
În noul raport intitulat „Product Sourcing In Asia Pacific", KPMG notează dezavantajele Chinei, care includ creşterea costurilor forţei de muncă şi creşterea mediei de vârstă a lucrătorilor.
Dintre cele 11 ţări luate în discuţie, China are cea mai bătrână populaţie, cu o medie de 34 de ani.
Multe companii se orientează către Indonezia şi China pentru fabricarea de încălţăminte. Specializarea Indiei în ţesături şi articole metalice au transformat-o într-o alternativă pentru China, iar Cambogia şi Bangladesh trec printr-o creştere masivă a exporturilor datorită acordurilor comerciale favorabile cu Uniunea Europeană.
KPMG a descris principalii competitori asiatici:
Bangladesh
Populaţie: 164 milioane
Vârsta medie: 25
PIB: 105,4 miliarde de dolari
PIB pe cap de locuitor: 1566 dolari
Industrie ca procent din PIB: 18%
Portul principal: Chittagong (al 83-lea din lume)
Destinaţii pentru export:
1. UE, 51,2%
2. SUA, 25,7%
3. India, 4%
4. Canada, 3,5%
5. China, 1,7%
Cambogia
Populaţie: 14 milioane
Vârsta medie: 22
PIB: 11,4 miliarde de dolari
PIB pe cap de locuitor: 2086 dolari
Industrie ca procent din PIB: 15%
Portul principal: Sihanoukville
Destinaţii pentru export:
1. SUA, 45,2%
2. Hong Kong, 19,3%
3. UE, 17,4%
4. Canada, 6,7%
5. Vietnam, 3,9%
India
Populaţie: 1171 milioane
Vârsta medie: 25
PIB: 1430 miliarde de dolari
PIB pe cap de locuitor: 3291 dolari
Industrie ca procent din PIB: 16%
Portul principal: Nhava Sheva (al 26-lea din lume)
Destinaţii pentru export:
1. UE, 20,5%
2. Emiratele Arabe Unite, 14,4