Apa nu pare a curge, ci doar aluneca dintr-o singura miscare lina, dar puternica, insotita de un surd rasunet al adancurilor. si-n stanga, si-n dreapta, crestele muntilor par aprinse de soarele care scapata spre asfintit. Incet-incet, pe vai se desfac si se astern perdele de umbra ce se pierd curand in noaptea care se apropie.
Sub valurile fluviului simti aievea siluetele atator nave in convoi care-si continua drumul pe firul Dunarii de ieri. Plutim cu vaporul deasupra vechiului oras care-si doarme in adancuri somnul tulburat doar de sirenele din port care vestesc plecarea vapoarelor ori ale locomotivelor ce intra in gara. Cine a trecut candva pe aici isi simte pasii ramasi sub ape si se-ntoarce cu gandul la ziua de-atunci. Totul e fantastic, ca intr-un caleidoscop.
De 36 de ani, vechea Orsova e doar o legenda. Asezarea de ieri, cu istoria ei zbuciumata, care ajunsese sub romani o statie vamala, de mare importanta militara si strategica, este pastrata doar in arhive.
De-a lungul timpului s-au facut aici importante descoperiri arheologice: doua vestigii de pe vremea tracilor, statuia din marmura a unui soldat roman, o figurina infatisandu-l pe Hercule in lupta cu Anteu, monede, un coif de argint si doua vase din acelasi metal. Coiful si unul dintre vase se gasesc la Institute of Fine Arts din Detroit (SUA), iar celalalt vas la Metropolitan Museum din New York.
Temerarii Dunarii
Prin construirea barajului de la Portile de Fier, apele fluviului au fost ridicate cu 33 de metri fata de nivelul lor mediu, formand un lac lung de peste 200 kilometri, intins pana dincolo de Belgrad. Dupa aparitia lui s-a modificat si mediul natural al defileului fluviului.
Una dintre cele mai vechi si mai respectate profesii de pe aceste meleaguri era aceea de pilot de cataracte. Acestia isi aveau societatea in Orsova si numai ei pilotau navele in se