Citiţi în numărul 11 al revistei Forbes România despre omul de afaceri polonez Konrad Zwolak, care conduce milioane de turişti prin infernul de la Auschwitz. Agenţia de turism pe care o conduce Zwolak, SeeKrakow, face vânzări de jumătate de milion de euro din amintirile Holocaustului. Fostele lagăre naziste Auschwitz-Birkenau sunt, de departe, cele mai vizitate obiective turistice din zona Cracoviei. Konrad Zwolak, directorul general al SeeKrakow, una dintre cele trei companii poloneze care domină piaţa turistică din zonă, simte acest lucru în propriul buzunar.
Deşi există peste zece destinaţii propuse turiştilor, turul fostelor lagăre generează mai mult de 50% din veniturile companiei. „Din 2005 şi până acum, profitul a crescut cu 20% în fiecare an“, afirmă Zwolak, a cărui cifră de afaceri - păstrată confidenţială - a fost estimată de Forbes România la jumătate de milion de euro anual, doar pentru turul Auschwitz-Birkenau.
Anul trecut, aproape 50% din clienţii companiei au provenit din Marea Britanie. Se poartă turismul de weekend şi, cum zlotul polonez rămâne destul de slab faţă de lira sterlină, iar distanţa cu avionul e mică, regiunea Malopolska, din care face parte Cracovia, a devenit destinaţia preferată a britanicilor.
See Krakow a beneficiat din plin de apetitul turistic al celor peste o sută de mii de turişti din Regatul Unit care au vizitat, doar în 2008, Auschwitz-Birkenau. Tot aceştia i-au fost clienţi şi pentru ,,Turul comunismului“, un alt traseu popular, oferit celor care vor să experimenteze istoria de dincolo de blocurile gri din comunism. Pentru că cererea turistică în zonă este în creştere, Zwolak a încercat să formeze un joint venture cu ceilalţi doi jucători de pe piaţa turistică din zonă, însă viziunile de business nu au coincis.
UN MILION DE TURIȘTI ÎN LAGĂR
În „lagărele m