Aici am ajuns. Sa alegem intre modernizare si democratie. Dupa 20 de ani de “democratie” originala, romaneasca, suntem pe ultimul sau ultimele locuri in Europa la eficienta economica, nivel de trai, infrastructura, educatie, sanatate, natalitate, agricultura si multe altele. Ca rezultat al activitatii institutiilor esentiale ale democratiei: Parlament, Executiv, Justitie.
Am detaliat in articolul Ce inseamna interesul national? rezultatele activitatii Parlamentului de 20 de ani. Reiau doar partea relativa la educatie:
“A dat legi pentru functionarea “fabricilor de diplome”, din invatamantul superior, operatie in care erau interesati multi parlamentari, deveniti peste noapte profesori la aceste fabrici. In schimb, in invatamantul preuniversitar a desfiintat traseul profesional, astfel incat toti elevii, au n-au inclinatii, talente si resurse, sa ajunga sa cotizeze la fabricile de diplome din invatamantul superior. Chiar daca economia are nevoie de muncitori calificati”.
Epopeea Legii Educatiei Nationale ilustreaza acelasi lucru. Pentru a nu deranja duduiala fabricilor de diplome, nu suntem in stare, de 10 ani, sa elaboram o Lege a Educatiei, adecvata noului context economic si social, care sa modernizeze si reformeze sistemul.
Ca si cel de sanatate, sistemul educational inghite bani cu nemiluita, dar nu ofera societatii servicii pe masura banilor investiti. Ca de lipsa de educatie nu moare nimeni. Cel mult pleaca la cules capsuni in Spania.
Acum s-a iscat un scandal pe tema angajarii raspunderii guvernului pe Legea Educatiei sau trecerea ei prin proceduri parlamentare obisnuite. Decizia de vineri a Curtii Constitutionale incurca si mai mult lucrurile, cu pozitii distincte ale judecatorilor pe aceeasi speta. (dovedind, de la cel mai inalt nivel, ca in stiinta juridica 2+2 fac si 4, dar si 5 sau poate 3).
Sigur ca n