Posturile de știri Antena 3, B1 TV și Realitatea TV au primit scrisoare de atenționare de la CNA în cazul reflectării referendumului din județul Alba pe tema exploatării de la Roșia Montană, eveniment care a avut loc în același timp cu alegerile parlamentare din 9 decembrie. În plus, membrii CNA au decis că este nevoie de o schimbare a prevederilor legate de sondajele de tip exit-poll în Codul de Reglementare în Audiovizual.
În cazul posturilor de știri a fost reclamat faptul că posturile de știri au prezentat acest referendum ca fiind valid, dar și faptul că nu s-a prezentat în cadrul sondajului informații referitoare la eșantion, cine a comandat sondajul sau marja de eroare.
Ștefania Simion, reprezentant juridic al Asociației Alburnus Maior: Fiecare dintre aspectele vizionate încalcă codul de reglementare în audiovizualului. (…) Mesajul referitor la faptul că referendumul a fost validat, considerăm că este o informație falsă și nu a fost verificată. Informația privind validarea sau invalidarea poate fi verificată doar de biroul electoral care se ocupă de zona respectivă”.
Răsvan Popescu, președinte CNA – Avem de-a face cu un exit-poll, nu cu un sondaj. Mai important este cum a fost reflectată realitatea obiectivă și nu cea prezentată de un exit poll.
Florin Gabrea, membru CNA, a precizat că indifenet dacă e exit-poll sau nu, informația pe care am văzut-o cu 74% au votat pentru mineritul la Roșia Montană este falsă din moment ce nu se precizează că este vorba de 74% din cei prezenți. „Este informație falsă mai mult decât evidentă”, a precizat Gabrea.
Valentin Jucan, membru CNA – Eu nu văd nicio abatere. Țin să vă reamintesc că pe baza acestor sondaje de tip exit-poll unii au adormit președinți și s-au trezit nimic. Am mai întâlnit astfel de situații, va trebui ca noi să găsim o soluție de a reglementa.
În urmă cu două săptăm