Micii producatori trebuie sa fie ajutati astfel incat sa fie atractivi pentru marile lanturi de retaileri, dar acest lucru trebuie sa se realizeze cu ajutorul solutiilor de piata si fara interventia statului, a precizat presedintele Consiliului Concurentei (CC), Bogdan Chiritoiu.
Potrivit unui studiu realizat de GFK, comertul modern este responsabil pentru 48% din cheltuielile casnice pentru bunurile de larg consum, in timp ce restul, de 52%, reprezinta comert traditional. Cele mai mari lanturi de magazine locale sunt Kaufland, Carrefour, Real, Cora si Auchan, care doar anul trecut au raportat vanzari de peste patru miliarde euro.
“Preocuparea esentiala este cum sa facem ca producatorii romanesti sa fie atractivi pentru marile lanturi de magazine. Acestia au nevoie de volume mari, pentru ca produsele sa fie livrate tot anul, calitate constanta si preturi competitive. Este un process care are nevoie de timp, dar poate fi facilitat si de autoritatea publica. Fuzionarea firmelor ar fi o varianta, este un fenomen care se va intampla in timp”, a mentionat Chiritoiu, la conferinta Mediafax Talks about Competition.
Acesta a spus ca a fost destul de sceptic ca legea Codului de bune practici, aprobata de Parlament, isi va atinge obiectivele. Codul reglementeaza relatiile dintre furnizori si comerciantii de produse alimentare, pentru a preveni practicile anticoncurentiale ale retelelor de magazine.
Seful Consiliului Concurentei a declarat ca piata romaneasca de retail este concurentiala, numarul jucatorilor locali fiind considerabil mai mare decat cel inregistrat de alte tari dezvoltate. Cu toate acestea, ponderea lanturilor de magazine in comert este mai redusa decat in cazul altor state din Uniunea Europeana, a indicat Chiritoiu.
“Inflatia pe partea de alimente este mai redusa pentru ca exista o concurenta mai mare”, aratat seful Consiliulu