Constructorii de automobile europeni care încalcă normele privind emisiile de dioxid de carbon, stabilite de către Executivul de la Bruxelles, s-ar putea confrunta cu amenzi cuprinse între patru miliarde de euro şi 13 miliarde de euro pe an, reiese dintr-un document intern al Executivului, citat de FT Deutschland şi preluat de la Mediafax.
Impunerea unor astfel de penalizări de către Comisia Europeană, stabilite în funcţie de numărul de vehicule fabricate, vizează constrângerea producătorilor auto să reducă emisiile de gaze cu efect de seră ale autoturismelor noi, de la nivelul de aproximativ 160 de grame la un kilometru la 130 de grame la un kilometru în 2012. Comisia Europeană nu va impune însă companiilor costuri nerezonabile prin măsurile anunţate.
Doi comisari, două amenzi diferite
Detaliile proiectului european pentru constructorii auto nu au fost finalizate încă, având în vedere că membrii Colegiului de Comisari nu au ajuns la un numitor comun cu privire la mărimea amenzii. Astfel, vicepreşedintele CE, responsabil pentru Industrie, Günter Verheugen va propune impunerea unei amenzi în valoare de 25 de euro pe gram, pentru fiecare autoturism vândut care nu se încadrează în intervalul stabilit de UE pentru emisiile de dioxid de carbon.
În cazul în care producătorii auto nu vor atinge, în medie, până în anul 2012, ţinta de 130 de grame pentru emisiile de dioxid de carbon ale autoturismelor noi, ci se vor opri la nivelul de 140 de grame, penalizarea totală impusă de către CE se va ridica la patru miliarde de euro pe an. Pe de altă parte, comisarul european pentru Mediu, Stavros Dimas, vrea să impună o amendă de 95 de euro pentru fiecare gram suplimentar de gaze poluante emise de un autoturism, astfel că valoarea totală a amenzii ar putea urca la aproximativ 13 miliarde de euro.
După finalizarea proiectului de lege, acesta trebui