Fără cheltuieli exorbitante pentru a intra în spiritul Crăciunului. Aceasta-i tendinţa de Sărbători. Anul acesta, românii cumpără mai discret, preferând calitatea şi nu cantitatea
Bradul de 10.000 de euro, decorat cu cristale Swarowski, cu globuri suflate manual în sticlă şi umplute cu praf de aur sau de argint, pictate manual sau personalizate cu numele celor din familie e amintire în 2010. Cumpătarea şi tradiţia sunt tendinţele acestor Sărbători. Românii nu mai aruncă cu banii nici când e vorba de bradul de Crăciun. "Cumpără mai discret, preferând calitatea şi nu cantitatea", afirmă Marius Dosinescu, cel care a pus pe picioare o afacere online cu brazi şi decoraţiuni. El spune că, din motive de criză, majoritatea românilor sunt mai atenţi la bugetele pentru Sărbători. "Dacă în 2009, valoarea medie a unei comenzi preluate de magazinul online s-a ridicat la 133 de euro, pentru 2010, cumpărăturile medii vor fi mai mici cu aproximativ 50%, ajungând la 70 de euro".
Globurile lui 2010 - din lemn şi hârtie
Cea mai mare parte din bani se duc tot pe brad pentru că românul, devenit econom, foloseşte decoraţiunile rămase din anii trecuţi. Excepţie fac corporatiştii, spune Dosinescu, care înlocuiesc clasica beteală cu ribbon-ul, denumirea englezească a panglicii din mătase satinată ori dantelă. Când este acasă însă, românul merge pe beteală în cromatica deja consacrată - auriu, roşu şi argintiu. O noutate se observă la globuri, care - anul acesta - nu mai sunt din sticlă, ci din hârtie şi lemn.
Bătaie pe brazii în ghiveci
Să fi devenit românii eco? "Depinde", spune Marius Dosinescu. "Eco poate fi ecologic sau economic". Dacă e să urmăreşti vânzările, cele mai multe cereri sunt pentru brazii de import, naturali şi în ghivece. Un stoc de 800 de bucăţi a fost deja epuizat, explică Dosinescu. Asta pentru că brăduţii pot fi ulterior replantaţi, odată p