Curtea de Conturi a facut un audit al managementului datoriei publice guvernamentale. Concluziile sunt destul de proaste. Niciunul din obiectivele propuse nu au fost indeplinite, iar scuzele si motivele invocate de Finante nu se sustin, spun inspectorii Curtii de Conturi. In finalul analizei, li se recomanda Finantelor aplicarea a 10 masuri, printre care diversificarea instrumentelor de datorie publica plasate pe piata, orientarea nu numai catre contractarea de imprumuturi pentru finantarea deficitului bugetar ci si pentru proiecte prioritare si restructurarea portofoliului datoriei.
Prin prevederile art.3 alin.(4) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 64/2007 potrivit carora Ministerul Economiei si Finantelor elaboreaza, cu consultarea Bancii Nationale a Romaniei, strategia pe termen mediu privind administrarea datoriei publice guvernamentale, pe care o inainteaza spre aprobare Guvernului si spre informare Parlamentului Romaniei, a fost introdusa obligativitatea elaborarii strategiei pe termen mediu in domeniul administrarii datoriei publice, aceasta fiind revizuibila anual sau ori de cate ori conditiile de piata si/sau necesitatile de finantare o impun.
Pana in prezent, Ministerul Finantelor Publice a elaborat o singura strategie in domeniu, aprobata in sedinta Guvernului din data de 20.08.2008. Aceasta strategie a fost elaborata in contextul unor estimari macroeconomice legate de cresterea economica inregistrata la momentul elaborarii acestui document. Proiectiile deficitelor bugetului general consolidat (calculat ca procent in produsul intern brut) erau de 2,2% in anul 2008, de 2,3% in anul 2009 si de 2,1% in anul 2010. In mod similar, proiectiile privind datoria publica guvernamentala si ponderea acesteia in produsul intern brut, serviciul datoriei publice guvernamentale si ponderea acestui indicator in produsul intern brut au fost e