…în Bulgaria.
Bun, o să ziceți, omul are un profil pe undeva similar cu al lui Dan Voiculescu: politician, afacerist și patron de presă controversat, foarte dornic să pună sub control propriu structurile de putere din stat, dat afară din guvern și acuzat de șantaj. Dar, totuși, Bulgaria nu e România, titlul e o exagerare, nu? Ei bine, nu încă. Dar acolo se îndreaptă, prin revizuirea Constituției Antonescu & Pîrvulescu. Așa cum e acum, directorul SRI este numit de parlament, la propunerea președintelui. Serviciul de informații este sub control parlamentar și este subordonat, nu președintelui, ci CSAT – un consiliu în care sunt prezenți și premierul și un număr de miniștri, și care ia decizii prin consens. Conducerea SRI poate fi revocată doar de parlament. E o împărțire a puterii cât se poate de rezonabilă, un exemplu de funcționare a principiului separației și echilibrului puterilor în stat. Și, dincolo de idiosincraziile (normale pe undeva) atât ale SRI cât și ale presei și societății civile, nu există niciun temei concret până acum pentru a spune că în ultimii ani conducerea lui ar fi abuzat de puterea pe care o are.
În Bulgaria, în schimb, șeful serviciului secret e numit direct și doar de parlament, aceeași instituție care ar trebui să-l controleze. Așa cum se intenționează, după revizuire, să fie și la noi. Iar parlamentul bulgar e ales pe sistem (semi)proporțional, ceea ce duce la majorități foarte fragile, mai ales dacă partidul perdant are dreptul să desemneze premierul. Așa cum se vrea și la noi. Majorități care pot apoi dispărea rapid, pentru că depind de un număr mic de parlamentari, care trebuie cumpărați, cum spuneam, cu favoruri și privilegii – dacă citiți, asta a speculat ”mogulul”-deputat bulgar: a amenințat cu distrugerea majorității guvernului socialist, dacă nu-l numesc în fruntea serviciului secret intern. O amenințare foarte ”ta