La 60 de kilometri de Cluj, într-un sat numit Cuzdrioara, există un muzeu al locomotivelor amenajat într-un depou CFR. Deşi nu este pe nicio hartă turistică, locul are exponate spectaculoase: cele mai vechi locomotive au 105 ani.
În Depoul Dej Triaj, din satul Cuzdrioara (judeţul Cluj), stau cuminţi 18 locomotive cu aburi şi electrice, dar şi vagoane, aşteptând ca poveştile lor să fie ascultate nu doar de turiştii rătăciţi ori de mirese dornice să aibă poze speciale la nuntă.
Muzeul a fost creat în urmă cu 21 de ani de o mână de pasionaţi de la Depoul de Locomotive al CFR Marfă Dej.
„Este singurul de acest gen din Ardeal“, afirmă custodele ineditului muzeu, Florin Nan.
Mariana şi războiul
Cele mai bătrâne exponate au 105 ani: o locomotivă electrică cu acumulatori fabricată, în 1908, la Berlin şi o locomotivă cu aburi din acelaşi an, făcută la Viena. Aceasta din urmă a fost expusă la intrarea în depou şi este una dintre cele mai vechi şi valoroase locomotive cu aburi din ţară. Totodată, e, singurul semn că dincolo de acea poartă a depoului, care nu atrage cu nimic, s-ar ascunde ceva interesant.
Cum intri în curtea depoului dai cu ochii de „Mariana“, o locomotivă cu aburi fabricată în 1943 de Uzinele Malaxa, „soldat“ pe şine în Al II-lea Război Mondial. Mecanicii au botezat-o „Mariana“ (foto mai jos).
„În cartea despre istoria căilor ferate, scrisă de Ilie Popescu şi Şerban Lăcriţeanu, se spune că Mariana s-a tamponat cu un tren militar german care transporta marfă. Nu se ştie dacă a fost un act de sabotaj ori ba“, explică Florin Nan. Acesta mai povesteşte că ruşii ar fi vrut să o ducă cu ei acasă, când s-au retras, însă, din întâmplare ori nu, românii au defectat-o şi aşa că nu a mai plecat nicăieri.
Locomotiva lui Hitler
În faţa Marianei, pe aceeaşi şină, stă o „surată“ care face parte dintr-o serie de loco