Maska Theatre Liublijana (Slovenia) Pupilija, papa Pupilo and the Pupilceks Reconstituit şi regizat de Janez Jansa Creaţie şi performance: Aleksandra Balmazoviæ, Gregor Cvetko, Drazen Dragojevic, Lado Jaksa, Alja Kapun, Bostjan Narat, Matjaz Pikalo, Dejan Srhoj, Ajda Toman, Irena Tomazin, Grega Zorc Muzica: Gregor Cvetko, Lado Jaksa, Bostjan Narat Proiecţii: Samo Gosarie, Janez Jansa, Igor Stromajer Pupilija Ferkevek. Cinci poeţi iugoslavo-sloveni, indecent de tineri în anul de graţie 1969, cînd în Europa Occidentală ecourile indecenţei juvenile abia începeau să se facă simţite. Cei cinci sînt coautorii – interpreţii încă liceeni (deci neprofesionişti) ai spectacolului îşi au, şi ei, propria contribuţie – unui performance (între teatru şi dans) despre care se spune că a marcat conştiinţa artistică a conaţionalilor: Pupilija, papa Pupilo and the Pupilceks. Pupilija…, construit pe refuzul preeminenţei textului în teatru, pe negarea structurilor dramatice clasice, pe o celebrare a jocului şi a spleenului, atacînd, în acelaşi timp, tabuuri scenice şi politice (există o mult comentată scenă erotică, explicită, între două femei – imaginaţi-vă aşa ceva, în deceniul şapte, într-o ţară comunistă, fie ea şi patria lui Tito!), a „trăit“ un singur an, în turnee prin marile oraşe ale Iugoslaviei, a fost parţial filmat de televiziunea slovenă şi a lăsat în urmă legenda unui imens scandal. Patruzeci de ani mai tîrziu, artistul şi teoreticianul Janez Jansa („spiritul tutelar“ al Maska, o puternică organizaţie interdisciplinară orientată către experiment, care editează şi o revistă cu acelaşi nume, la Liublijana) a recreat/reconstituit spectacolul regizat iniţial de Dusan Jovanovic, încercînd, pe de o parte, recuperarea unei memorii negate pînă acum Estului european („reputat“ ca fiind o imensă pată albă pe harta experimentului şi a inovaţiei performative), iar pe de altă part