Cu "Marioneta"/"The Ghost Writer", Roman Polanski nu face un film despre Tony Blair, politica externa a Marii Britanii, CIA samd, ci pune in abis ideea de film inspirat din realitatile politice. Saminta de thriller din filmul lui Roman Polanski vine mai degraba din faptul ca in spatele apropourilor la personalitati si situatii se afla ideea imposibilitatii de a sti tot adevarul. Sunt straturi de adevar si straturi de umbra - si nu doar in politica. Chiar si asa, filmul e opera unui maestru. Impecabil ca realizare.
Primul lungmetraj cu care Roman Polanski revine dupa o pauza de cinci ani - intre "Oliver Twist" si "Marioneta" a mai facut un scurtmetraj pentru filmul-omnibus "Chacun son cinema" -, este o creatie foarte tihnita. E opera unui profesionist desavarsit care stie din instinct gramajele elementelor, amestecandu-le cu ochii inchisi. "Marioneta" - nu e prea fericit titlul in romana, de aceea vom folosi titlul original - e un film de gen, un thriller clasic si modern deopotriva. E actual datorita subiectului, dar clasic din felul in care infasoara povestea. E, mai ales, un film "viclean".
"The Ghost Writer" e adaptarea romanului "The Ghost" al lui Robert Harris, iar scenariul a fost scris de Robert Harris impreuna cu Roman Polanski. In timpul productiei filmului, presa a speculat - asa cum speculase si cand a iesit cartea - pe marginea asemanarii dintre personajul ex-premierului britanic Adam Lang si Tony Blair, precum si pe marginea criticilor pe care cartea si filmul le aduceau indirect politicienilor britanici mult prea supusi omologilor americani. Fireste, te poti gandi si la asta, dar dupa ce vezi filmul mai degraba consideri ca ceea ii e propriu nu e acroseul politic, ci rafinamentul estetic.
Premiindu-l cu Ursul de Argint pentru cea mai buna regie la Festivalul de la Berlin din acest an, juriul tocmai asta a facut,