În aceeaşi zi în care la Bruxelles Parlamentul European comemora genocidul romilor (şi nu al ţiganilor, cum ar prefera unii să-l numească) realizat de regimul nazist şi aliaţii săi în timpul celui de‑al doilea război mondial, la Bucureşti, în Parlamentul României, se vota - ce-i drept, în comisii - înlocuirea, în documentele oficiale, iar nu în limbajul curent, a termenului „rom" cu cel de „ţigan". Cum se explică acest contratimp? Să fie vorba de rasism? Să fi jucat „naivitatea" un renghi unor politicieni revoluţi? Sau să fie cel mai pur populism menit să distragă atenţia opiniei publice de la depresiunea economică şi continua criză politică românească? Oricare ar fi motivul real al propunerii legislative, această iniţiativă readuce în atenţia opiniei publice internaţionale tradiţiile rasismului românesc interbelic şi lipsa de reacţie instituţională faţă de rasismul contemporan.
Ceremonia de la Bruxelles a fost organizată la diferenţă de doar câteva zile de la gestul fără precedent al Bundestagului german, care, cu ocazia Zilei Internaţionale a Holocaustului, a invitat să ţină o alocuţiune un supravieţuitor rom al deportărilor din Olanda, Zoni Weisz. În faţa unei audienţe numeroase şi empatice - unii dintre participanţi neputându-şi stăpâni emoţiile -, Zoni Weisz a denunţat situaţia romilor în Europa contemporană. Şi nu a fost un discurs singular, căci în deschiderea întrunirii şi preşedintele Bundestagului, Norbert Lammert, avertiza: „Cea mai mare minoritate din Europa este discriminată". Iar la Bruxelles, la comemorarea de la Parlamentul European, preşedintele acestei instituţii, Jerzy Buzek, considera că „a venit timpul" ca holocaustul romilor, o crimă „prea mult timp ignorată de memoria colectivă", să fie recunoscut şi la nivel european.
În totală contradicţie cu ceea ce se întâmplă în Vestul Europei, în România - din motive care nu pot fi explicat