"It was the best of times, it was the worst of times…" Fraza cu care se deschide unul dintre cele mai celebre romane ale lui Dickens (A Tale of Two Cities), rasturnata, mi se pare o emblema cat se poate de potrivita pentru dubla poveste pe care m-am gandit sa o depan.
Actul I. Galeria Apollo, aflata sub cusma Teatrului National. Inca...
Ca de obicei in ultima vreme, inauntru se afla o expozitie de grup. Ca de obicei, ca sa afli numele grupului si, eventual, ce vrea el, trebuie sa te imprietenesti cu administratoarea salii. Care, indeobste, iti spune cu o solicitudine atinsa de plictiseala ca nu prea stie despre ce e vorba. Din fericire, acum e prinsa intr-o discutie pasionata cu sculptorul Doru Dragusin, care, in schimb, cunoaste bine ce se intampla in spatiul de la Apollo, pentru ca este unul dintre organizatorii prezentei alaturari de pe simeze. Il descos pe masivul si blajinul plastician, in primul rand ca sa aflu care e "trasatura de unire" a exponatelor. Nu aflu decat care este numitorul comun al expozantilor.
E vorba despre H.D.U., un grup constituit pe principii de "neighbourhood". Toti membrii sai au atelierele in aceeasi curte, pe intrarea Iulia Hasdeu nr. 3 si si-au dat mana, in semn de solidaritate, ca sa nu-si piarda spatiul de lucru. (Paranteza: HDU nu este Hard Disk-ul generatiei de mijloc artistilor din Romania, cum imi placea sa sper, ci un acronim poznas de la Hasdeu). Amenintarea vine din faptul ca Ministerul Culturii, institutia unde artistii, unii inca din 1984, isi platesc chiria via UAP (care a subinchiriat), vrea (sau e silit?!) sa retrocedeze cladirile-ateliere (ca si pe acelea din str. Menuetului nr. 2) unor asa-zisi proprietari care, potrivit ziselor bonomului nostru interlocutor, "nu au si nu au avut niciodata acte pentru spatiile respective". Cum instantele judecatoresti sunt opace la argumentele artistilor