» In flota sunt supranumiti "artisti". Navele lor sunt lente comparativ cu restul vaselor de razboi.
» Dragoarele par niste furnici pe langa fregate, dar de o mana de oameni depinde intreaga flota.
Deminorii dragheaza de zece ori un traseu si daca nu gasesc nimic, inseamna ca au eliminat toate minele periculoase. Nu au insa liniste pana cand ultima nava din convoi nu ajunge in partea cealalta a barajului. La sfarsitul exerci-tiilor, laudele le primesc altii. Dragoarele se retrag tacute in portul militar Constanta in as-teptarea unor noi ordine. Divizionul 146 a fost prima unitate de marina inspectata de specialistii NATO. Teoretic, lucrurile sunt simple in cadrul Divizionului 146 nave minare-deminare Constanta. Un puitor de mine si patru dragoare actioneaza in apele teritoriale, instaleaza baraje de mine, le recupereaza sau le distrug. Practic, lucrurile sunt mult mai complicate. Supranumita si "arma saracului", mina ramane una dintre cele mai teribile amenintari. O singura mina poate scufunda sau avaria grav orice tip de nava, oricat de mare ar fi ea si, paradoxal, cele mai expuse sunt chiar vasele care le instaleaza. Numai gandul de a naviga printr-o zona minata le da marinarilor fiori reci pe sira spinarii. In acele momente, cateva sute de oameni isi incredinteaza vietile echipajelor dragoarelor.
Precizie de ceas elvetian
Capitanul comandor Mihai Panait, seful de stat major al Divizionului 146, imi explica in doua cuvinte situatia: "Minarea este o operatiune matematica. Cel mai greu este sa executi misiunea pe mare rea". Aflu ca, spre deosebire de alte unitati ale marinei militare, "146" trebuie sa-si indeplineasca misiunea indiferent de starea marii. Exista intr-adevar niste limite, dar acestea pornesc de la gradul 6 al marii in sus. Altfel spus, chiar si pe furtuna dragoarele trebuie sa-si indeplineasca misiunile. In Diviz