De ce tac profesorii autentici? Oare nu se poate inchega in Romania un protest al profesionistilor cinstiti impotriva impostorilor si necinstitilor? Sa fie, oare, legic faptul ca revolutiile scot din subsoluri estropiatii societatii si ni-i pun in frunte? De citeva zile, prieteni, cunoscuti ma indeamna sa zic ceva despre bac, "despre gradul de degradare morala" in care a ajuns scoala romaneasca. Am citit si eu stirile, am ascultat comentarii, ca toata lumea. Nu e greu de constatat: scoala a luat-o, si aceasta, pe derdelusul sportului national. Numai examinind cifrele difuzate, si ar trebui sa intram in panica: scoala romaneasca a fost atinsa. O boala incurabila o macina din interior. In realitate, noi stim cu totii, de mult, despre generalizarea maladiei, de coruptie, de aruncarea in derizoriu a institutiei in care se mai putea avea cindva incredere. Nu e nici o indoiala ca la bacalaureat se fraudeaza cu premeditare, sistematic, organizat. Si nu de ieri, de azi. Asistam, de citiva ani, de cind s-a renuntat la examenul de admitere la facultate, la o organizare sistemica a fraudarii bacului. Asa se explica faptul ca ne vin la facultate candidati cu note revoltator de ridicate, care se descurca apoi cu dificultate sau chiar esueaza. Niste bieti mediocri, aureolati cu note de indivizi superior dotati in liceu si mai ales la bac. Nimeni nu s-a gindit pina acum sa cerceteze performantele ulterioare, in facultati, ale bacalaureatilor cu note foarte mari. Cei mai coplesitori indicatori ai fraudei sint: deformarea curbei lui Gauss, diferentele izbitoare de performante dintre judete si asemanarile evidente, pina la identitate, dintre mai multe zeci de teze, sesizate de profesorul Radulescu. Nu e nevoie de cazuri concrete, de elevi surprinsi (ce e drept, foarte rar) in flagrant, operatie degradanta, umilitoare pina la pierderea demnitatii, atit pentru profesorii care supraveghe