Noua companie General Motors ce va rezulta după terminarea procedurilor legale va fi mult mai mică. Simbolul industriei americane timp de un secol a intrat de ieri sub protecţia legii falimentului. „What’s good for General Motors is good for America” (Ce-i bine pentru general Motors este bine şi pentru America) spunea în 1955 preşedintele executiv al General Motors, Charlie Wilson, acuzat că a făcut lobby pentru introducerea unor reglementări favorabile companiei sale.
În acea perioadă, constructorul auto cu sediul în Detroit deţinea 54% din piaţa internă şi era cea mai mare companie din SUA, cu o cifră de afaceri dublă faţă de următoarea clasată, Standard Oil. Peste jumătate de secol, preşedintele în exerciţiu, Barack Obama, a considerat că cel mai bun lucru pentru General Motors este intrarea în procedurile de faliment.
Falimentul GM este al treilea ca mărime din istoria SUA, după cel al băncii Lehmann Brothers (2008) şi WorldCom (2002) şi este cel mai mare din sectorul industrial. Înfiinţată în anul 1908, prin fuziunea unor companii precum Oldsmobile şi Buick, cărora din 1909 li s-a alăturat şi Cadillac, a fost până anul trecut, timp de 77 de ani, cel mai mare producător de automobile din lume.
Statul va deţine 60% din acţiunile GM
Guvernul american s-a implicat puternic în restructurarea industriei auto, intrarea în faliment a companiei Chrysler şi preluarea rapidă a acesteia de către Fiat fiind considerată un succes. O schemă asemănătoare cu cea de la Chrysler se doreşte a fi realizată şi în cazul General Motors, cu deosebirea esenţială că mărimea acesteia din urmă face procesul mult mai dificil.
Din luna decembrie 2008, GM şi Chrysler au beneficiat de ajutoare federale ce-au însumat 36,6 miliarde de dolari, din care 20 miliarde pentru GM. Pe durata falimentului, Trezoreria va injecta alte 3