Situația dificilă a unei economii, cu cerere internă redusă și consum mai mic, poate fi depășită prin eficientizare și dezvoltare, după cum demonstrează OMV Petrom, care a reușit să își majoreze profitul în condițiile unei cifre de afaceri în scădere.
Consumul de energie este în scădere anul acesta, la fel ca și cel de combustibili, dar nu înseamnă neapărat că și companiile din industria de profil trebuie să înregistreze scăderi ale cifrei de afaceri și profitului. Lucru demonstrat de OMV Petrom, care a reușit, în prima jumătate a acestui an, să își majoreze profitul net cu 18%, în ciuda unei reduceri cu 5% a cifrei de afaceri.
Mai exact, Petrom a consemnat, în primele șase luni ale anului, vânzări de 11,57 miliarde lei (2,6 miliarde euro), în scădere de la 12,2 miliarde lei în primul semestru al anului trecut, iar profitul net s-a situat la 2,39 miliarde lei (543 milioane euro), în urcare de la 2,02 miliarde lei anul trecut. Compania are astfel șanse de a încheia primul an cu un profit net de 1 miliard de euro.
CEO-ul OMV Petrom, Mariana Gheorghe, își dorește altceva: „să încheiem primul an de la privatizare când producem cu măcar un baril mai mult decât în anul precedent.“ Dorință realizabilă, în condițiile în care producția zilnică de hidrocarburi în România a crescut de la 170.565 barili echivalent petrol (BEP) până la 173.199 bep. Producția Grupului (în care este inclusă și cea din Kazahstan) a rămas la același nivel ca anul trecut, adică 183.000 bep pe zi, cu un total de 33,2 milioane bep în primele șase luni. De crescut însă a crescut producția de gaze naturale, cu 1%, în timp ce cea de țiței și condensat s-a redus cu circa 2%.
Petrom se confruntă cu o „scădere naturală“ a producției de 10% anual, pe care o compensează, deocamdată, prin metode de forare convențională și de mare adâncime. Adică încearcă să redezvolte zăcăminte, unde